Svar: Snart på tide at min datter begynder med skemad?

14. juli 2020

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Når man skal vurdere tidspunktet for opstart af skemad, så skal man ikke kun se på barnets alder, men se på flere forskellige faktorer:

Hun skal være fysiologisk parat, hvilket betyder, at hendes mave skal være i stand til at nedbryde fastere føde. Hendes afføring skal være blød, hun skal have gode prutter og gode tarmlyde. Hun må også gerne være begyndt at savle og danne mere mundvand - det er tegn på, at der sker nogle enzymændringer. Det er også vigtigt, at hun kan holde hovedet selv, dreje sit hoved bevidst efter skeen og også er i stand til at åbne munden og tage imod skeen - det kan du f.eks. se, når du giver hende d-dråber på en ske.

Hun skal også være mentalt parat, hvilket betyder, at hun skal virke interesseret. Når du sidder med hende på skødet, så skal hun følge din mad med øjnene, prøve at række ud efter din mad, virke søgende, smaske og med sit kropssprog vise, at hun synes det er rigtigt spændende.

Aldersmæssigt skal hun være mellem 4-6 måneder. Du bør tidligst starte, når hun er 4 måneder (17 uger), og senest når hun bliver 6 måneder. Det er vigtigt ikke at starte for tidligt, så hendes mave ikke er parat, det er modsat vigtigt ikke at starte så sent, at hun har mistet interessen...

Og det lyder faktisk som om, at din datter er ved at være parat til lidt andet end mælk.
I første omgang vil man anbefale, at du forsøger at amme hende lidt hyppigere, så du på den måde øger din mælkeproduktion, og får givet hende det ekstra - og hvis dette så ikke er nok, så vil det være godt at starte op med lidt smagsprøver. Det skal netop være smagsprøver i starten, så hun gradvist vænnes til det - og jeg anbefaler også, at man starter om dagen f.eks. til frokost. først når skemaden til frokost fungerer, så tilbyder der også skemad aften.

Du fortæller, at du ammer hende hver 2. time hele dagen igennem, hvilket er ret hyppigt, og det er derfor naturligt ikke muligt for dig at amme hende mere. Du kan naturligt godt amme hende 1-2 gange ekstra om natten for at se om det gør en forskel hos jer, men du vil sandsynligvis skulle starte med skemad i løbet af et par uger. Og det er helt okay, aldermæssigt vil hun jo så være godt 5 måneder, og det passer rigtig fint.

Du skal som sagt starte langsomt op og kun tilbyde hende lidt små smagsprøver af en grød. Det kan være færdiglavet grød eller hjemmelavet grød af f.eks. majs, hirse, boghvede, ris... Det er alt sammen milde grødtyper, og du må gerne variere mellem dem. Risgrød bør ikke gives dagligt.

Stille og roligt så øger du mængden af skemad, og når hun kan spise ½-¾ dl. grød til frokost, så kan du begynde at tilbyde hende lidt grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre, at du giver hende ½-¾ ...

Annonce

... dl. skemad to gange dagligt, end at du giver hende 1-1.5 dl. skemad på en gang i starten. Det er vigtigt, at hendes mave kan følge med, og det er vigtigt, at du også giver plads til mælken.

Hun skal i starten tilbydes samme mængde mælk over døgnet, som hun plejer at få - skemaden kommer ud over mælkeindtaget. Sammen med skemaden skal hun tilbydes vand af kop. Hvis du laver grød og mos selv, så skal du tilsætte mme og fedtstof, så du på den måde energiberiger hendes mad ekstra. Hvis du giver hende færdiglavet grød, som blot skal blandes med vand, så vil der være mme i dette og fedtstof behøves ikke.

Hvis du starter med skemaden nu, så vil overgangsperioden naturligt tage længere tid, end hvis du starter, når hun bliver 6 måneder. Det vil sige, at hvis du starter med grød til frokost nu, så vil det sandsynligvis passe med lidt grøntsagsmos efter 1-2 uger og når hun så bliver 6 sender, så kan du begynde at indføre morgengrød og også små mellemmåltider. Hele tiden skal hun tilbydes vand af kop sammen med skemaden og hun skal stadig ammes - de fleste børn har i 4-6 måneders alderen brug for 6-7 amninger i døgnet og kan derudover godt have behov for en lille trøstetår en gang imellem...

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre, har måske behov for en ekstra lille amning, når dagen begynder og I står op.

Hygger, leger, pludrer, er aktiv

Formiddag 09-09.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner, leger, hygger, tumler, pludrer

Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, max ½ dl. lige nu og øges gradvist til ¾ dl. Vand af kop.

leger, hygger, pludrer...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes og puttes til middagslur., måske kl 13... Tidspunktet afhænger af, hvornår hun er stået op af sin formiddagslur.

Vågner, leger, hygger, tumler, pludrer, er aktiv

Eftermiddag 16-17: Ammes

Sover herefter dagens 3. lur - tidspunktet her afhænger helt af, hvornår hun er stået op af sin middagslur

(Aften 18: her introduceres grøntsagsmos, når grøden til frokost fungerer)

Indtil videre ammer du efter behov i løbet af aftenen.

Det lyder som om, at hun ofte tager en lille powernap om aftenen, og det må hun også gerne.

Ammes og puttes til natten ca kl 22 som nu

Nat 01-02: Ammes og sover videre...

Jeg håber, at ovenstående dagsplan giver lidt idé om, hvordan du fortsat kan amme og sikre din datter masser af mælk, selvom du stille og roligt også starter op på lidt skemad.

Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn & mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (3. udgave 2. oplag 2019). Der er sket rigtig meget og retningslinjerne er ændret en del siden du fik storebror :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.